Panoramarute 409: Himmel, Hav Og Kunst

7620 Ferring, Danmark

Panoramarute på 44 km

Beskrivelse af ruterne

Trafik: Kuperet cykelrute. Kørsel på landevej, grusvej og trampesti. 150 m på trafikeret vej uden cykelsti. Cykeltid for voksne med 12 km/t ca. 3:45 timer. Denne cykeltur fører jer til de bedste udsigter over Vesterhavet og Nissum Bredning. Den går også til steder, hvor egnens historie fortælles, og hvor kunstnere viser deres fortolkning af himmel og hav. Undervejs ligger kystlandskabet foran jer som et panorama af lys, land og vand, og lige om lidt er I fremme ved vandkanten. Hvor skal vi hen: I kan starte turen et hvilket som helst sted, men her er den beskrevet med udgangspunkt fra havnen i Lemvig. Vinden er oftest fra sydvest , og med den vindretning anbefales det at starte turen med næsen mod syd. Skulle I få lyst til at korte cykelturen af, kan I tage toget undervejs i Lemvig, Strande og Bonnet. Fra havnen går det opad og opad. Efter bare et hårnålesving kan du køre under triumfbuen. Lige ud ad Heldumvej, men vær opmærksom på at fange cykelstien ved Falkevej. Fortsæt 300 m efter byskiltet, hvor I drejer til venstre mod Bonnet. Oplandet til Lemvig er landbrugsland og der er muligheder for at opleve et moderne landbrug – på lemviggaarden.dk kan I se, hvilken besøgsgård er åben. I kører igennem Bonnet, som er en tidstypisk landsby. Fra Bonnet følges ruten mod Dybe. Fra Dybe er der 2 km mod vestenvinden, før I når Trans. Trans Kirke er endnu en fortælling om, hvordan egnen må leve med havet og dets sult efter land. Den 900 år gamle kirke stod engang midt i sognet…. Fra Trans Kirke og til Bovbjerg Fyr cykler I med dramatiske stejle skrænter ned til et brusende Vesterhav på den ene side, og til den anden side milde marker med fredelige køer og lærkesang. Herfra følger ruten kysten nordpå. Hvis I kan løsrive jer fra udsigten, så kig efter hyrden langs vejen. Første stop er det røde Bovbjerg Fyr [1], hvor der er udstillinger og cafe. Videre nordpå til Ferring. En lille landsby med et stort indhold af kunst. Jens Søndergaard Museum [2] kan anbefales. Kunstneren har indfanget den storhed, der findes i det vestjyske landskab - og som fornemmes så godt på cykel. I kan også vælge at besøge de lokale kunstnere eller en af landsbyens cafeer. Fra Ferring følges Vestkystruten (nationalrute 1) øst om Ferring Sø. Vestkystruten er en del af North Sea Cycle Route og Eurovelo-ruterne, og her kan I følges med langturscyklisterne. Vælg måske at smutte ind om Vejlby Klit (følg jernbanen), hvor der både er indkøbsmuligheder, café og restaurant. Vejlby Sommerpark med familieaktiviteter ligger 1 km derfra. Fra Strande fortsætter I ad Engbjergvej indtil hovedvejen. Følg hovedvejen sydpå – ikke så spændende en vej, men heldigvis kun få hundrede meter. Pas på, når I krydser vejen for at køre ad Klostervej . Nu går det opad igen. Tag eventuelt en afstikker til udsigtspunktet [3], der byder på endnu en panoramaudsigt. En lille grå bygning [4] passeres ude i midten af ingenting. Før i tiden et Guds hus, nu kunstens. Hygum Kunstmuseum har åbent om sommeren ml. 13 og 17. Mellem Hygum og Lemvig langs Gjellerodde har I muligheden for en tur i rummet. Planetstien viser solsystemet i 1:1 milliard. Nu går turen ud over engene med græssende kvæg til Nissum Bredning. På trampestien på diget langs vandet er der den flotteste panorama-udsigt. Undervejs ligger hjemstavnsgaarden Gjellergaard [5]; Her er kaffestue. På vejen ind mod Lemvig ser I Museet for Religiøs Kunst [6] på højre hånd - himmelkunst på lærred og papir. Og så venter Lemvig med havnen, shopping, Lemvig Museum [7] og mulighed for at afslutte dagen med endnu et godt måltid.

Himmel, Hav Og Kunst

PREMIUM
Sværhedsgrad Længde Højde m. Tid
Udfordrende 44,00 km 49,0 m -

Glashytten
Det Gule Hus

Bovbjerg Fyr

Bovbjerg Fyr er bygget i 1877 som et af de første fyr på vestkysten. Fyret skulle vejlede skibsfarten i en tid hvor der skete uhyggeligt mange skibsforlis. Det er kalket rødt for at undgå forveksling med kirketårnene i Ferring og Trans. Fyrtårnet står på en klint 41 meter over havet. Tårnet selv er 26 meter højt. Fyret blev automatiseret i 1965, og de sidste fyrfolk forlod stedet i 2003. Fyret er stadig i funktion, men i dag er det kun den øverste del af tårnet med selve lanternen og maskineriet der ejes af Søfartsstyrelsen.